Op een plein tref ik deze roemruchte klassieker, de Volkswagen Karmann-Ghia. Duitse perfectie in een Italiaans maatkostuum. Ook al viel de snelheid mee hij maakte menigeen aan het likkebaarden. En wie er voor viel tastte niet alleen spontaan, maar ook diep in de geldbuidel.
De elegante Ghia van carrosseriebouwer Karmann kostte evenveel als twee doorsnee VW’s. Maar dan had je ook wat! Deze sportieveling was een sprankelend juweel uit het Deutsche Wirtschaftswunder. De eerste coupés reden in 1955 op de weg. Tot aan het eind van de productie in 1974 werden er ruim 467.000 van verkocht, inclusief ruim 81.000 Ghia-cabrio’s.
Voor die tijd was de luchtgekoelde boxermotor achterin een uitblinker. Met een inhoud van 1534 m3 haalde de boxer een snelheid van 145 kilometer per uur. Nu is dat niks, maar destijds nam je je pet er eerbiedig voor af.
Tegenwoordig is de Karmann-Ghia een gewilde klassieker, vooral exemplaren van voor 1971 zijn in trek. Prijzen variëren van 17.500 euro tot 25.000 euro voor een cabrio. Vind je een Karmann-Ghia met problemen, laat hem dan staan, want deze auto’s zitten lastig in elkaar – veel laswerk – waardoor zelf restaureren verre van gemakkelijk is.