Camperverkoop nog steeds in de lift; let op de emissieklasse

De verkoop van campers zit ook dit jaar in de lift. Er zijn genoeg occasions te koop, al zijn de prijzen extreem hoog. Vooral dieselcampers scoren goed. Wie overweegt er een te kopen moet letten op de emissieklasse van de motor. Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder uitstoot van schadelijke stoffen als fijnstof, koolstofmonoxide en stikstofoxiden. Bij een lagere emissieklasse dan Euro 6d ontstaan beslist problemen.

Genoeg tweedehands campers te koop, maar de prijzen zijn knoerend hoog.

Nieuwe dieselcampers hebben altijd een Euro 6d emissie.

Vanaf 2025 is de toegang met campers en andere motorvoertuigen tot milieuzones alleen toegestaan vanaf emissieklasse zes. In Duitsland verdwijnt de groene sticker voor voertuigen die voldeden aan emissienorm vier of hoger. Straks is er een blauwe sticker voor voertuigen die voldoen aan de euro zes norm of hoger. En in België is vanaf 1 januari 2025 de snelweg Luik – Luxemburg verboden voor voertuigen met een benzine- of dieselmotor tot en met Euro 3. Het jaar daarop komen daar Euro 4-voertuigen bij. Vanaf 2028 geldt een verbod voor Euro 5-dieselvoertuigen. In 2030 zijn ook Euro 6-dieselvoertuigen, met uitzondering van Euro 6d en hoger, niet meer welkom. Denk niet, dan ik ga maar niet meer naar een stad en laat de snelweg door Wallonië links liggen, want wie rondrijdt met een vervuilende dieselmotor betaalt een fijnstoftoeslag op de wegenbelasting, waardoor het belastingbedrag voor een camper van 3500 kilo kan oplopen tot ruim 1400 euro per jaar.

Tonke

De Mercedes Tonke EQV Touring.

Er komen nu steeds meer e-campers. Vooralsnog betaal je voor een e-camper geen belasting, maar wel een gepeperde aanschafprijs. De e-kampeerauto van 2023 is de Mercedes Tonke EQV Touring, kost: 140.000 euro. Dit multifunctioneel voertuig is toegerust met een warmtepomp voor koeling en verwarming. Een inductiekookplaat in de keuken vervangt de tot nu toe gebruikelijke gastanks. Met een volle accu rij je met de Tonke 360 kilometer.

De Mercedes Tonke is compact. De wagen oogt als een personenauto, maar je kunt erin staan. Koken moet buiten.

Elektrische campers zijn door de ingebouwde accu’s zwaarder dan campers met een motor. De meeste campers zijn berijdbaar met een B1 rijbewijs. Voor zwaardere campers, dus ook E-campers, is het C1 rijbewijs verplicht.

Waterstof

Gesteld er komen campers die rijden op waterstof, dan hebben we het nog steeds over  elektrische voertuigen. De brandstofcel zet immers waterstof om in elektrische energie die de elektromotor aandrijft. De uitstoot, waterdamp, is honderd procent milieuvriendelijk. Het nadeel van groene waterstof is dat de productie ervan veel energie kost. In Nederland is waterstof spaarzaam verkrijgbaar, er zijn slechts acht waterstofpompen, maar deze brandstof biedt veel perspectief.

 

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.