Trein altijd duur

De trein is altijd prijzig geweest. Begin jaren tachtig van de vorige eeuw kostte een retour Arnhem – Amsterdam 18,25 gulden, nu is dat – volledig tarief tweede klasse – 39,20 euro. Ben je in het bezit van een voordeelkaart dan krijg je veertig procent korting en reis je heen en terug naar de hoofdstad voor euro 23,52.

Toegegeven, het is een behoorlijke prijsstijging. Maar ook in 1980 werd geklaagd over de hoge prijzen. Het gemiddelde jaarsalaris piekte toen niet hoger dan zo’n 16.000 euro – nu ligt dat op 35.116 euro en het is geen geheim dat het loon in de komende jaren verder zal stijgen. Daardoor gaan ook de prijzen omhoog. Niettemin mogen we blij zijn dat de voorgenomen prijsverhoging in 2025, zoals het er nu naar uitziet, de zes procent niet passeert.

Vertraging

Ik wijs erop dat prijs en kwaliteit bij NS in balans zijn. Ja, vertragingen komen voor maar die zijn lang niet zo erg als in Duitsland waar langdurige vertragingen normaal zijn. Kijken we naar de geboden service dan wint de huidige NS-dienstregeling het van die van veertig jaar geleden. In die tijd reden er twee intercity’s per uur van Nijmegen via Arnhem naar Amsterdam. Tegenwoordig zijn het er vier plus ieder uur twee treinen naar Schiphol Airport met in Utrecht een vrijwel directe overstap op de trein naar Amsterdam CS. Ook het materieel is puik. Dat is het altijd geweest. Van de Muizeneus in 1946 tot de modernste intercity, de Wesp.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.