Camper, een gepeperd kostenplaatje

Stijgende brandstofprijzen maken de voorgenomen aankoop van een camper tot een ware gruwel. Is het nog wel verstandig om zo’n aankoop te doen? De dieselprijs zal niet snel dalen. En een camper is niet goedkoop – reken op een veelvoud van tienduizenden euro’s –, tel daarbij het onderhoud, verzekering, wegenbelasting en de stalling en je krijgt een gepeperd kostenplaatje.

Een Rimor camper, prijs vanaf 60.00 euro en dat is een koopje in Camperland.

Duur, ja, maar wat staat er tegenover? Weg wanneer jij dat wilt, bed en keuken bij de hand, geen hotelkosten, maar op een zeker moment moet  je toch naar een camping, al was het maar voor het legen van je chemisch toilet.

Geeft een camper onbekommerde vrijheid? Misschien, zeker als je zonnecellen of een aggregaat hebt. Maar zonder water kun je niet en dat water is – ook al heeft de camper een 150 liter tank – na een paar dagen op. Gelukkig zijn er in veel landen camperplaatsen waar je drinkwater in kan slaan en vuilwater lozen. Mooi maar die plekken nodigen niet (altijd) uit voor een langdurig verblijf.

Sleurhut

Ik geef het toe, een camper is geriefelijker dan een sleurhut. Een caravan is doorgaans een stuk goedkoper dan een nieuwe camper maar je moet er in de regel wel meteen mee naar een camping. Overnachten kan, maar niet te lang want je mist al gauw voldoende water en stroom.

Een caravan die bedoeld is voor de offroad trekker.

Bij een caravandealer in Duitsland staat een minicaravan. Voor wie lenig genoeg is kan dit rijdende onderkomen achter een terreinwagen hangen. Met zo’n ding kun je gemakkelijk off-road gaan. Ik neem aan dat wie zoiets doet niet zeurt over elektriciteit of hoe je aan water komt, desnoods haal je het uit een meer en gebruikt waterzuiveringstabletten.

Carthago

Top of the bill, een tweedehands camper van het merk Carthago, oerdegelijk en stijlvol.

Wie in stijl op weg wil raad ik een Carthago aan. Een oerdegelijke camper, alles erop en erin. Rondom geïsoleerd, een dubbele vloer met verwarming zodat je het ook bij min 35 graden behaaglijk hebt. Ik stond er likkebaardend naar te kijken. De kar staat in België, is tweedehands, gebouwd in 2012, maar ziet eruit als nieuw. De dealer vroeg 59.000 euro. Met zijn volle 4200 kilo stond hij te pronken. Jammer, want ik heb een B rijbewijs en dan is drieënhalve ton toch echt de top.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.