Wen er maar aan, straks heb je een e-auto of je gaat met bus, fiets of trein. De vandaag voorspelde stijgende prijzen voor brandstof en wegenbelasting ga je echt wel merken.
De prijs van een nieuwe auto rijst de pan uit, ook al ontvang je subsidie.
Ouderen onder ons denken nu met weemoed terug aan de jaren zeventig, toen kostte een spiksplinternieuwe auto zo’n zevenduizend gulden. Die tijd komt nooit meer terug.
In Nederland rijden nu bijna negen miljoen auto’s, het duurt wel even voor die allemaal zijn vervangen door e-auto’s. Maar mocht het plan van minister Jetten doorgang vinden dan zal het, ondanks de nog te verwachten aanpassingen, snel gaan, al zullen er straks naar verwachting veel minder auto’s rondrijden dan nu.
Want hoe komen we op korte termijn aan voldoende lithium voor de fabricage van batterijen om de huidige omvang van ons wagenpark te behouden? Zoals het er nu uitziet gaat dat niet lukken.
Voor veel mensen is de auto straks te duur. Elektriciteit is goedkoper dan fossiele brandstof, maar accu’s zijn zwaar waardoor e-auto’s ook duur zijn in de wegenbelasting. De invoering van rekeningrijden, een actie die gepland staat voor 2030, kan dit teniet doen. Grote vraag is waarom de regering ook het vliegverkeer niet aanpakt, want op kerosine zit geen cent belasting.
Stikstofbalans
Doen we niets dan verpesten we het klimaat verder. De uitstoot van fossiele brandstoffen verstoort de natuurlijke stikstofbalans. Ontkenners van de zich langzaam voltrekkende klimaatcatastrofe zeggen dat CO2 van de natuur zelf komt. Dat is helemaal waar, de aarde stoot CO2 uit maar wij stoten meer uit en die extra uitstoot kan de natuur niet bijbenen. Ernstige hitte – denk even aan vorig jaar oktober, dat was de warmste maand sinds het begin van de weermetingen (1667) – en regenval zijn het gevolg.