Home

Alles verandert bliksemsnel

De wereld is in nauwelijks 20 jaar totaal veranderd. Internet is de nieuwe Werkelijkheid geworden. Ruim 100 jaar geleden brachten telegraaf, telefoon, stoomboot, en trein, later het vliegtuig ons vooruit. Het ging snel, maar nooit zo snel als nu.

Onze wereld is veranderd in een dorp. Financiën, handel en industrie zijn uitgegroeid tot een georganiseerde productieketen. In dit ‘werelddorp’ met 7 miljard inwoners draait het om globalisering: het openstellen van grenzen voor de gemakkelijke verplaatsing van goederen en diensten.

Die ontwikkeling gaat razendsnel. Alleen een crisis, recessie of oorlog kan er een eind aan maken. Maar zijn de puinhopen aan de kant geschoven dan draait alles gewoon weer door en wellicht nog sneller dan voorheen.

Op deze site wil ik de veranderingen in de wereld volgen. Niet zoals een krant of tijdschrift doet, maar door alleen datgene eruit te pikken wat ik belangrijk vind.

Nederland in WO 1 nu gratis te lezen. Het boek verscheen in 2014.

nederland in wo1

Nederland in wo1


Baltische lichten, in het kielzog van de Oostvaarders

Zeilen is leven. Je moet het maar durven. In een Contest 35 helemaal van Almere varen naar de moeder van de Finse vuurtorens de Bengtskär. Onderweg bezoek je twintig andere imposante vuurtorens, die soms ook heroïsche zijn. Wie dit doet als solozeiler is een crack.

De ruim 2.600 kilometer lange zeereis is niet voor niets gemaakt, want ook wij, landrotten, kunnen ervan meegenieten. De zeiler schreef er een boek over met de toepasselijke titel Baltische lichten, in het kielzog van de Oostvaarders.

In de Maritiem Hotel, dat is de bijnaam van zijn boot, volgt de ‘vuurtorengek’ de aloude route van kooplui en vissers uit Duitse en Nederlandse Hanzesteden. De graanvaart op de Baltische Zee was lang onze Moedernegotie, een belangrijke levenslijn. Van de 1500 grote vrachtschepen in Nederland voer de helft op de Oostzee. Op Ameland bezoekt hij het graf van Fopke Cornelisz. († 1791), een schipper die het vaakst van alle Nederlandse Oostzeevaarders door de Sont voer – held van de graanvaart, zo wordt hij genoemd.

Wipvuur

Legt de zeiler aan in een haven dan pakt hij zijn fiets uit het vooronder en bezoekt een na bijstaande vuurtoren, zoals die op Skagen, gebouwd in 1746 door de Nederlandse architect Philip de Lange. Lang waren brandende hout- of kolenvuren op duin of (kerk)toren een baken voor de scheepvaart. Niet handig, want die vuren doofden bij regen. Later kwam er het wipvuur, vuur in een ijzeren korf aan een hoge paal, zo was het licht beter zichtbaar. Met de komst van elektriciteit kregen vuurtorens, om het maar eens zo te zeggen, pas echt formaat. Scherpe, roterende lenzen geven het licht nu een grotere zichtbaarheid, het schijnt tot wel vijftig kilometer ver.

Geschiedenis

Lezers van het boek krijgen een smak geschiedenis over zich heen. Dat is helemaal niet erg, want het is interessant genoeg en ook nog eens onderhoudend opgeschreven. Zo krijgen we een goede indruk van oorlogshandelingen op zee, schipbreukelingen en het betalen van tol voor de passage van de Sont, die ruim vierhonderd jaar werd geheven op de Kronborg – het kasteel waar Shakespeare zijn fictieve Hamlet situeerde. Maar er is ook informatie over de haring- en makreelvangst. ‘In de hele haven kwam het water in beweging, van het kerkhof tot de Maritiem Hotel die aan de overkant lag afgemeerd. Duizenden makrelen verdrongen zich in de haven. Hun donkergroene lijven glansden in het laatste daglicht. (…) Als ik een maaltje makreel wilde hebben hoefde ik alleen maar de puts overboord te gooien om de vis naar binnen te halen.’

Baltische lichten, in het kielzog van de Oostvaarders – 385 pagina’s – is geschreven door Harry Klieverik. Uitgever: Elikser in Leeuwarden (www.elikser.nl). Prijs 24,50 euro.

Pasen belangrijkste gebeurtenis christendom.

Christus, man van smarten op weg naar Golgotha, schilderij van Geertgen tot Sint Jans (1455/1465-1485/1495). Geboorte en sterftejaar van de schilder zijn onbekend.

De dood op Goede Vrijdag is overwonnen door het leven.

Pasen, afgeleid van het Joodse Pesach, de uittocht uit Egypte – begint al op donderdag – Witte Donderdag – de dag waarop Jezus – door de Joden ‘valse koning’ genoemd – met zijn twaalf apostelen het Laatste Avondmaal gebruikt. De apostel Judas levert hem uit aan de hogepriester. Die mag echter niets doen zonder inmenging van de bezetter, de Romeinen. Maar gouverneur Pontius Pilatus ziet geen kwaad in hem. Hij wast zijn handen in onschuld. Foute beslissing, het volk wil bloed zien. Met Pesach is het gewoonte de keus aan het volk te laten. ‘Jezus aan het kruis of de crimineel Barabbas!’ roept Pilatus. Het volk kiest Jezus. Onder knallende zweepslagen voeren soldaten Jezus met het kruis naar Golgotha. Er volgt een Stille Zaterdag. Op zondag – Paaszondag – keert Jezus terug bij zijn discipelen en zendt ze uit, zoals ook hij, naar eigen zeggen, is uitgezonden.

Parijs zegt dag tegen e-step

Fietsen is helemaal in in Parijs.

De ‘vliegende’ huursteps in Parijs zijn per bindend referendum verboden. Te gevaarlijk in het verkeer. Fietsen zien Parijzenaars liever dan de geluidloos voortsnellende elektrische steps. Geen fiets? Maak dan gebruik van een fietstaxi. Met de fiets flits je over ‘des rues en avenues’, het gaat zelfs vaak  sneller dan met de metro. En, ook niet onbelangrijk, je kunt hem overal parkeren.